Algemene voorwaarden 

Artikel 1 – Definities

  1. Smile Media: opdrachtnemer, uitvoerder van de opdracht, gevestigd te Horst,   KvK-nr 66616476 ;

  2. Klant: de zakelijke of particuliere contractpartner en opdrachtgever van Smile Media;

  3. Opdracht: advies of uitvoering rondom (online) marketing, strategie, content, video, fotografie, onderhoud, vormgeving, SEO, social media, websiteontwikkeling;

  4. Overmacht: een niet aan Smile Media toerekenbare oorzaak (zoals ziekte, brute force attacks, stroom- of internetstoring, terrorisme, pandemie of epidemie, extreme file, extreem weer), waardoor nakoming redelijkerwijs niet meer van Smile Media kan worden gevergd; 

  5. Schriftelijk(e): per aangetekende brief, e-mail, sms of WhatsApp-bericht.


Artikel 2 - Basisafspraken

  1. Smile Media brengt aan de klant een offerte uit, met daarin o.a. een opgave van de doelstellingen, het gebruiksrecht, een indicatieve (niet fatale) planning, taken, uren en kosten.

  2. Tenzij anders vermeld, zijn offertebedragen exclusief BTW en geldt een offerte veertien dagen.

  3. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat aanpassing van de afspraken nodig is, zal Smile Media die wijziging en de gevolgen daarvan voor de planning en de kosten en tarieven schriftelijk vastleggen.

  4. Indien de kosten van meer- en/of minderwerk en/of van eerdere of latere oplevering niet uit de offerte zijn af te leiden, rekent Smile Media deze kosten conform de bedragen uit de offerte, op basis van redelijkheid en/of op basis van schriftelijk bewijs.

  5. Als de klant de offerte op tijd accepteert, ontstaat een overeenkomst van opdracht, die door Smile Media, binnen het kader dat de klant opgeeft, deskundig, zorgvuldig, zelfstandig en naar eigen inzicht wordt uitgevoerd, in de vorm van een inspanningsverplichting.

  6. Smile Media kan niet worden gehouden aan te laat geaccepteerde offertes en kennelijke verschrijvingen.

  7. De overeenkomst van opdracht, nadere schriftelijke afspraken en deze algemene voorwaarden vormen een geheel van afspraken. Bij strijdigheid geldt de laatst gemaakte schriftelijke afspraak.

  8. De klant verschaft Smile Media tijdig en voldoende informatie voor de opdracht. 

  9. Bij overeenkomsten die langer dan drie maanden voortduren, heeft Smile Media het recht om de prijzen en tarieven te verhogen op grond van het CBS-indexcijfer voor commerciële dienstverlening.

  10. Als een opdracht in fasen wordt uitgevoerd, kan Smile Media de uitvoering van de volgende fase opschorten totdat de klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase heeft goedgekeurd.

  11. Als de klant na acceptatie van een offerte en/of afronding van een fase (naar oordeel van Smile Media) onredelijk lang wacht met de voortgang, dan mag Smile Media kosten en werkzaamheden tot dan toe factureren en de overeenkomst opschorten en/of ontbinden zonder schadevergoeding aan de klant.

  12. In geval van niet-verbindende bepalingen in het geheel van afspraken, blijven de overige bepalingen tussen Smile Media en de klant gelden, en vervangen Smile Media en de klant de niet-verbindende bepalingen door vergelijkbare bepalingen, binnen de strekking van de overeenkomst.


Artikel 3 - Opzegging

  1. Bij doorlopende overeenkomsten gebeurt opzegging schriftelijk met een termijn van één maand.

  2. Zonder opzegging wordt een tijdelijke overeenkomst verlengd voor eenzelfde periode.

  3. Bij opzegging voor beëindiging van de opdracht betaalt de klant de reeds gemaakte uren en kosten.


Artikel 4 - Annuleren

  1. Annuleren van een gemaakte afspraak kan alleen schriftelijk.

  2. Bij annuleren betaalt de klant Smile Media deze percentages over het offertebedrag als vergoeding:

  3. bij annuleren vanaf twee weken voor het overeengekomen tijdstip: 100%;

  4. bij annuleren tussen vier weken en t/m met twee weken voor het overeengekomen tijdstip: 50%;

  5. bij annuleren t/m vier weken voor het overeengekomen start-tijdstip (of eerder): 25%. 


Artikel 5 - Vertrouwelijkheid

  1. Smile Media gaat uiterst vertrouwelijk om met de informatie van of over de klant, waaronder persoonsgegevens, tenzij het informatie betreft die al openbaar is of moet worden gemaakt.

  2. Smile Media mag voor reclamedoeleinden refereren aan de klant, onder de voorwaarde dat Smile Media geen vertrouwelijke informatie openbaart.

  3. Smile Media verstrekt persoonsgegevens alleen aan derden voor zover dat noodzakelijk is voor uitvoering van de overeenkomst en publiceert op www.Smile Media.nl de toepasselijke privacyverklaring.


Artikel 6 - Intellectueel Eigendom, gebruiksrecht

  1. Smile Media heeft en houdt de intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrechten) van werken die ontstaan bij de opdracht. De klant krijgt na algehele betaling slechts het gebruiksrecht.

  2. Wat onder gebruiksrecht wordt verstaan, spreken Smile Media en de klant apart af. Dat kan variëren van een licentie voor specifiek afgesproken doeleinden, een beperkte licentie (voor elk gebruik, maar Smile Media behoudt het auteursrecht) of een onbeperkte licentie. c) Naast het gebruiksrecht van lid b, mag de klant zonder toestemming een werk van Smile Media niet openbaar maken, verveelvoudigen, verspreiden of bewerken. Dit op straffe van een boete van EUR 5.000,- per schending, naast vergoeding door de klant van de door Smile Media geleden schade.

Artikel 7 - Betaling

  1. De klant dient een factuur binnen 14 dagen te betalen. Bij latere betaling rekent Smile Media vanaf de tweede herinnering 15% van de openstaande vordering aan buitengerechtelijke incassokosten, met een minimum van EUR 50,00. Daarna rekent Smile Media gerechtelijke incassokosten en proceskosten.

  2. Niet tijdige betaling geeft Smile Media het recht de wederprestatie zonder verplichting tot schadevergoeding op te schorten en/of het geleverde te blokkeren en/of terug te halen.

  3. Smile Media mag bij abonnementen en voor aanvang van de opdracht 100% vooruitbetaling vragen.

  4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant zijn de vorderingen van Smile Media op de klant onmiddellijk opeisbaar.


Artikel 8 - Beperking van aansprakelijkheid en vrijwaring

  1. Smile Media kan alleen aansprakelijk gesteld worden voor directe schade (dus niet voor gevolgschade of gederfde winst) als gevolg van opzet of grove roekeloosheid door Smile Media.

  2. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade en/of de redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade.

  3. Smile Media is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van handelen of nalaten van de klant, zoals het onzorgvuldig of niet tijdig verstrekken van informatie, content of foto’s, het verstrekken van onvolledige of onjuiste informatie, het terugkomen op eerder gegeven tussentijdse akkoorden, of onzorgvuldig handelen van de klant als het gaat om beveiliging (bijvoorbeeld: onzorgvuldig wachtwoordgebruik en spam en/of virussen toelaten). 

  4. Smile Media is niet aansprakelijk voor de gevolgen van overmacht.

  5. Smile Media is niet aansprakelijk voor de gevolgen van door de klant goedgekeurde inhoud of content.

  6. De aansprakelijkheid van Smile Media is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar wordt uitbetaald, vermeerderd met het eigen risico van Smile Media. De totale aansprakelijkheid omvat echter in geen geval meer dan het bedrag dat Smile Media en de klant voor een opdracht zijn overeengekomen.

  7. Smile Media is vrij om naar eigen inzicht derden in te schakelen voor uitvoering van de opdracht. Smile Media blijft in dat geval voor klant en de derde aanspreekpunt en verantwoordelijk. Ook kan Smile Media aansturen op een rechtstreekse overeenkomst tussen de klant en de derde.

  8. De klant vrijwaart Smile Media tegen aanspraken van derden die voortvloeien uit de werkzaamheden voor de klant, tenzij sprake is van opzet of grove roekeloosheid van Smile Media.

  9. De klant vrijwaart Smile Media voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de klant aan Smile Media verstrekte materialen, werken of gegevens.

Artikel 9 - Overmacht

  1. In geval van (tijdelijke) overmacht komt Smile Media de overeengekomen verplichtingen alsnog zo goed mogelijk na en wordt conform de overeenkomst, eventueel naar rato, gefactureerd.

  2. De klant en Smile Media kunnen tijdens de overmacht hun verplichtingen opschorten. Als deze periode langer duurt dan twee maanden kan de klant of Smile Media de overeenkomst ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij. 


Artikel 10 - Klachten en toepasselijk recht

  1. Klachten over het geleverde of over facturen dienen uiterlijk twee weken na afronding van de opdracht schriftelijk aan Smile Media te worden gemeld, anders wordt de klant geacht het resultaat of de factuur volledig te hebben aanvaard.

  2. Bij klachten over “smaak” geldt artikel 2 lid e.

  3. De klant dient Smile Media een redelijke termijn en toegang te geven om de oorzaak van een klacht te onderzoeken en weg te nemen of te herstellen.

  4. Het melden van een klacht schort de betalingsverplichting van de klant niet op.

  5. Afspraken met Smile Media vallen onder Nederlands recht, tenzij de wet anders bepaalt